НАСТІЛЬНІ ІГРИ

Настільні ігри: шашки, нарди і LEGO сприяють розвиткові зосередження уваги, вмінню планувати власні дії, логічно мислити та дають змогу відпочити від буденних справ і цікаво провести дозвілля з родиною і друзями.

Кидання, переміщення камінців, кружалець або фігурок мало містичні функції і ще до нашої ери було у народів Азії, Африки, Америки. Поступово сформувалися прообрази сучасних настільних ігор, що мали вже зовсім інші, набагато ширші функції – розваги й дозвілля.

Так, шахи, батьківщиною яких вважають Індію, виникли наприкінці VI ст. н.е. як гра чатуранга, в яку грали на дошці 8x8 комплектом фігур, схожих на шахові, з метою поставити мат королю супротивника. Пізніше чатуранга стала відомою персам під назвою «чатранг» і коли Персію завоювали араби в середині VII ст., видозмінилася як шатрандж, у якому перемогу виборювали матом, патом або знищенням усіх фігур суперника, а основними відмінностями від сучасних ходів фігур були ходи ферзя (лише на одне поле по діагоналі, у будь-якому напрямку, це була найслабша фігура) і слона (через одне поле по діагоналі, у будь-якому напрямку), не було рокіровки. Отримуючи різні назви, але особливо не змінюючи суті, шахи поширилися світом і здобули популярність. Бурятсько-монгольська версія шатранджа називалася «шатар» або «хіашатар», таджицькою він звався «шахмат» (у перекладі — «володар переможений»), а у Візантійській імперії шахи були відомі під назвою «затрікіон». Вікінги популяризували та поширили гру в Європі, сягнувши Ісландії.

Переламним моментом, який радикально змінив гру і зробив її цікавішою, стала зміна правил у XV ст.: ферзь, який до того пересувався лише на одне поле по діагоналі, почав ходити на будь-яку кількість полів у довільному напрямку і став найсильнішою фігурою, а «стрибок» слона був замінений на переміщення по діагоналі на будь-яку кількість полів. Так швидкість гри збільшувалась і будь-які неточності вже на перших ходах могли призвести до стрімкої атаки і поразки, що стимулювало дослідження і вивчення різних стратегій.

Шашки, різновидів яких є багато – гра на клітинковій дошці, де почергово роблять хід, пересуваючи одну зі своїх шашок по діагоналі, або перестрибуючи через шашку суперника, якщо за тією є вільне поле, з метою бити шашки суперника до їх повного знищення. Шашка, яка дісталася останнього ряду шахівниці, стає дамкою і може рухатися по діагоналі, в одному напрямку, і пройти велику кількість кліток, пришвидшуючи можливість перемоги. Якщо досягти повного знищення супротивника неможливо, реєструється нічия.

Є англійські, бразильські, канадські, російські, міжнародні шашки, пул, піддавки та інші варіанти, які, не змінюючи суті, різняться у правилах. Навіть дошка для гри, залежно від різновиду, може бути 8х8, 10х10 та 12х12 клітин. В Україні шашки були відомі під назвою «варца́би» (від чеської vrhcaby або польської warcaby) або «дамки» (від французької dames).

На́рди – гра для двох гравців на спеціальній дошці, розділеній на дві половини. Мета гри – кидаючи кісточки та пересуваючи шашки відповідно до очок, що випали, пройти шашками повне коло по дошці, зайти ними до свого «дому», а відтак викинути їх за дошку раніше, ніж це зробить суперник.

Гра з’явилася на Сході. Є багато легенд і версій щодо її виникнення. Так, індуси передали персам гральний набір з метою перевірити їхню кмітливість. Натомість перські мудреці не тільки легко розібралися з грою, а ще й запропонували свою версію нардів – «тахте», «битву на дерев’яній дошці». Також аналог гри було знайдено у гробниці єгипетського фараона Тутанхамона. Окрім грального призначення, нарди використовувалися прадавніми астрологами для передбачень. Дванадцять пунктів на кожній стороні дошки асоціювалися з 12 місяцями, поділ дошки на чотири частини – порами року, 24 пункти – 24 години доби, 30 шашок – кількість місячних і безмісячних ночей, а їхній рух колом – рух зірок небом.

Хоча є багато різновидів гри в нарди, основні правила для всіх однакові: грають тільки два гравці; ходять вони виключно по черзі; у кожного є по 15 фішок одного кольору; шашки рухаються виключно по колу (за годинниковою стрілкою або проти – залежить від виду нардів); початкове положення шашок також залежить від різновиду гри; гравець кидає два кубики (так звані «зари») перед кожним ходом; якщо хоча б один кубик вилетів за межі дошки або ж став нерівно, кидок вважається недійсним; першим ходить гравець, у якого випало на кубиках більше очок. Якщо кількість очок однакова, кидок повторюється; під час одного ходу можна зробити лише до чотирьох пересувань фішки; якщо обидва кубики показали однакову кількість очок – вони подвоюються; коли шашки потрапляють у «дім», гравець може викидати їх такими ходами за дошку; мета гри – зробити повне коло, зайти шашками у свій «дім» і викинути їх за дошку, випередивши супротивника; в нардах не буває нічиєї.

LEGO – заснована 1932 року данська компанія. Почала виробництво відомих на весь світ пластмасових поєднуваних цеглинок 1949 року. Протягом наступного десятиліття була створена офіційна марка «LEGO» та з 1958 року запатентована й випускається сучасна цеглинка. Не одне покоління дітлахів зростало, збираючи дивовижні моделі, які створювала їхня фантазія, а вироби компанії двічі заслужено отримували статус «Іграшка століття».

Запрошуємо поринути у дитинство і згадати ті надзвичайні відчуття, зібравши разом з дитиною дивовижний космічний корабель або казковий замок.